In deze blogpost (samenvatting):
TikTok is populair bij jongeren, maar als lokale ondernemer ben je beter af met Facebook en Instagram. Uit de Digimeter 2024 blijkt dat Meta-platformen nog steeds een enorm bereik hebben bij alle leeftijden, terwijl TikTok blijft steken in een jong nichepubliek. Facebook en Instagram bieden bovendien meer mogelijkheden qua formats en zijn gemakkelijker in gebruik. Kies dus slim: ga voor zichtbaarheid waar je doelpubliek echt zit!
π₯ β‘οΈ Ontvang elke maandag een gratis marketingtip via WhatsApp!Β π₯³
De volledige tekst:Β
Als je als lokale handelaar tijd en energie steekt in social media, dan wil je natuurlijk dat het iets oplevert: klanten in je winkel, bezoekers op je website of aanvragen voor je dienst. Maar op welk platform zit jouw publiek eigenlijk? En is TikTok wel de moeite waard? π€
We doken voor jou in de cijfers van de meest recente imec.digimeter (2024) en het antwoord is eigenlijk simpel: Facebook en Instagram blijven de beste keuze voor lokale ondernemers. TikTok is zeker een interessant netwerk, maar beperkt tot een jong publiek.
Wat zeggen de cijfers?
π Facebook:
78% van de 25-44-jarigen gebruikt het maandelijks
Zelfs bij 65-74 jaar: nog 56% maandelijks actief
Dagelijks gebruik loopt op tot 60% bij 25-34-jarigen
πΈ Instagram:
92% van de 18-24-jarigen gebruikt het maandelijks
Maar ook 52% van de 45-54-jarigen is actief
Dagelijks gebruik blijft stevig tot in de leeftijdsgroep 55-64 jaar (22%)
π΅ TikTok:
65% van de 18-24-jarigen gebruikt het maandelijks
Slechts 13% van de 35-44-jarigen
Bij 55-plussers zakt dat tot 6% of lager
π Kortom: je klanten zitten op Facebook en Instagram, niet op TikTok (tenzij je enkel mikt op tieners).
Waarom Meta (Facebook & Instagram) de beste keuze blijft
β Bereik alle leeftijden β van twintigers tot zeventigers, iedereen zit er nog.
β Meerdere formats β posts, stories, reels, carrousels, lives, events…
β Geen video nodig β foto + tekst werkt perfect, ideaal als je camera-schuw bent π
β Gebruiksvriendelijk β eenvoudiger om op te posten dan TikTok
β Complementariteit β je kan via 1 Meta Business Suite beide platformen beheren
β Lokaal bereik versterken β mensen zoeken hun buurtwinkels vaak op Facebook
β Advertentie-mogelijkheden β zeer lokaal targeten kan eenvoudig en goedkoop
Β
Is TikTok dan waardeloos? Zeker niet!
TikTok kan nuttig zijn als je:
Een jong doelpubliek hebt (bv. jongerenmode, bubble tea, piercingstudio)
Creatief bent met video’s en trends
- Influencers wil laten meewerken aan je zichtbaarheid
Maar voor de gemiddelde bakker, slager, kapper of interieurwinkel in een Vlaams dorp is TikTok voorlopig nog te “jeugdig” en vooral te tijdrovend.
Kies slim. Investeer waar je klant zit.
Het is logisch dat je niet overal tegelijk kan zijn. En dat hoeft ook niet. Kies voor de platformen waar je Γ©cht resultaat kan halen. Meta-platformen bieden je het meeste bereik, het grootste gebruiksgemak en de breedste doelgroep. Laat TikTok dus (voorlopig) links liggen tenzij het perfect past bij jouw zaak.
β‘οΈ Meer van dit soort tips? RegioSpot stuurt elke maandag een gratis marketingtip via WhatsApp.Β Stuur ‘TIPS’ naarΒ 0456720106